ΑνακοινώσειςΕυρωπαϊκά προγράμματα

Reaching goals together-Teaching sonnets together

Η εβδομάδα 6/3-10/3 2023 ήταν εβδομάδα φιλοξενίας για το σχολείο μας, το 6o Γυμνάσιο καβάλας, στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ και ένα ξεχωριστό δίωρο μάθημα λογοτεχνίας έλαβε χώρα με τις μαθήτριες/τους μαθητές του Γ1 και τις Ισπανίδες μαθήτριες/τους Ισπανούς μαθητές από το σχολείο Ies La Foia της πόλης Ibi(Alicante).

Οι μαθητές διάβασαν σονέτα της Πολυδούρη, του Lorca και του Skakespeare, που είχα επιλέξει σε συνεργασία με την Ισπανίδα καθηγήτρια λογοτεχνίας.

Παρακολούθησαν στην ηλεκτρονική τάξη ένα διαδραστικό βίντεο(e-me content) για το ποιητικό είδος του σονέτου και απάντησαν στις ερωτήσεις.

Άκουσαν την ανάγνωση των ποιημάτων σε τρεις διαφορετικές γλώσσες: ελληνικά, ισπανικά, αγγλικά από εμένα και την Ισπανίδα εκπαιδευτικό.

Έγραψαν σκέψεις και συναισθήματα με τη βοήθεια του mentimeter.

Απάντησαν σε ερωτήσεις που δημιουργήθηκαν με την εφαρμογή plickers.

Εγάστηκαν σε ομάδες και παρουσίασαν διαφορετικά ποιήματα σε padlet, προσπαθώντας να εντοπίσουν τα κοινά στοιχεία.

Ψήφισαν στο mentimeter το σονέτο που τους άρεσε περισσότερο.

Αφήσαμε την οπτικοποίηση των ποιημάτων με εικόνες από τις συλλογές της Europeana και τις δραστηριότητες δημιουργικής γραφής για την επόμενη συνάντηση, τον Μάιο στην Ισπανία!

The activities

Reaching goals together-Teaching sonnets together

10/3/2023, 6o Gymnasio Kavalas

Teachers: Alexandra Gerakini and Veronica Martos

First hour

  • The students(Greek and Spanish) will be divided in five teams. They can use tablets and their mobile phones.
  • They will all have the three sonnets (in Greek, in English and in Spanish). All the material and all the links will be uploaded in e-class.

Maria Polydouri, And it came fatally

Federico García Lorca, Sonnet of the Sweet Complaint

William Shakespeare, Sonnet 97

  • Discussion about the poetic form of sonnet. Watching an interactive video about sonnets made with e-me content and answering the questions
  • Reading the sonnets in three different languages. Talking about the three poets.
  • Expressing (in teams) their first thoughts/feelings about the three sonnets in https://www.mentimeter.com/
  • Reading the sonnets and answering(individually) some simple questions, using plickers: https://www.plickers.com/
  • Presenting the sonnets in teams (one team: Polydouri, two teams: Lorca, two teams: Shakespeare) in https://padlet.com/
  • Voting which sonnet they liked the best in https://www.mentimeter.com/

Second hour

  • Illustrating the poems in teams(with power point) choosing some pictures from Europeana collections. Presenting their work and uploading it in the common padlet.
  • If there is time: a creative writing task in teams: writing a short answer to the poetic subject, uploading it in the common padlet.